Carils
Onafhankelijk Herbalife Distributeur
HerbalifeBlogenquete levensstijl
Categorie1
Categorie2
September, 2011
Januari, 2012
Blog
RSS
Eiwitten & energieproductie
2012/01/09 12:06:24

Eiwitten (proteïnen), niet suiker, verhoogt de hoeveelheid energie die iemand heeft


Een studie gepubliceerd in de novemberuitgave van het wetenschappelijk tijdschrift Neuron ondermijnt de algemeen heersende opvatting dat de consumptie van suiker iemand een energieker gevoel geeft. Onderzoekers aan de universiteit van Cambridge tonen aan dat eiwitten verantwoordelijk zijn voor het activeren van c...ellen die ons wakker houden en ons helpen meer calorieën te verbranden, niet glucose.

Volgens de studie resultaten, zijn onze alertheid en energie niveaus afhankelijk van een reeks van cellen, genaamd "orexin cellen", die een stof die werkt als een stimulans voor de hersenen scheiden. Wanneer deze cellen stoppen met functioneren of worden gemuteerd, kunnen er slaapstoornissen zoals narcolepsie of gewichtstoename voor gaan komen.

Wetenschappers waren in staat om te bepalen dat orexin cellen belangrijke functies in de hersenen de stofwisseling hebben en betrokken zijn bij de stimulatie van voedselinname. Orexins bleken ook het gevoel van wakker zijn te bepalen als onderdeel van ons aangeboren systeem dat bepaalt of we zouden moeten slapen of wakker zouden moeten zijn.

Om te leren of ze onze energie niveaus te beïnvloeden, hebben de wetenschappers gekeken naar hoe de verschillende voedingsstoffen omgaan met orexin cellen. Eiwitten waren verreweg de meest vruchtbare - de aminozuren waar ze vandaan komen stimuleren orexin cellen meer dan welke andere voedingsstof.
Afvallen met multivitamine
2011/09/13 22:39:43
2011
- Suppletie met een multivitaminepreparaat leidt tot gewichtsreductie, een afname van de buikomvang en een verbetering van het cholesterolgehalte. 
De studie werd uitgevoerd bij 87 Chinese vrouwen met overgewicht. De vrouwen waren in de leeftijd van 18 tot 55 jaar en hadden een gemiddelde BMI van 28 kg/m2. Ze werden in 3 groepen verdeeld en kregen gedurende 26 weken dagelijks een vitaminen/mineralenpreparaat (suppletiegroep), 162 mg calcium (calciumgroep) of een placebo (placebogroep). 
De vrouwen in de suppletiegroep hadden aan het einde van de studie een significant afname van het lichaamsgewicht, de BMI, vetmassa, het totale en LDL-cholesterolgehalte. Ook nam de buikomvang af. Daarentegen was het gunstige HDL-cholesterol en het energieverbruik in rust significant toegenomen. In de calciumgroep werd alleen een verbetering van het cholesterol gezien; het LDL-cholesterolgehalte daalde terwijl het HDL-cholesterol toenam. 
Dit is de eerste studie waarin het effect van vitaminen en mineralen op het lichaamsgewicht werd onderzocht. De resultaten zijn positief. Vermoedelijk is het effect te danken aan een toename van het energieverbruik en een verhoogde verbranding van vetten. 

Bron:
2 Totaal items